Csia_medarbejdere_700x500_7For meg er sommerferie blant annet ekstra tid til å lese nyheter. Det har det også vært denne sommer, og en av nyhetene, jeg dykket ned i en augustmorgen sammen med morgenkaffen, var en artikkel i Berlingske med overskriften ’EU giver topkarakter til Danmark i innovation’. I artikkelen kunne jeg lese, at ifølge EU-rapporten European Innovation Scoreboard, som sammenligner landenes innovasjonsevne og innovasjonsnivå, ligger Danmark som nummer to i Europa, kun forbigått av Sverige (og hvorfor akkurat nettopp svensken, tenkte jeg og skyllet den ned med en ekstra kopp kaffe, men det er en annen historie…)

Jeg kom til å tenke på rapporten og min augustmorgen forleden, på vei hjem i bilen etter et møte med en potensiell ny outsourcingkunde. En av hans bekymringer med å outsource deler av ikt-utviklingen var nemlig, om det ville skje på bekostning av innovasjonen. Eller som han uttrykte det: Hvordan kan vi fortsette å skape gode idéer og utvikle vår forretning, hvis halvdelen av mine utviklere sitter i Danmark, og resten sitter 2000 km unna?

Jeg har møtt dén bekymring før og kan umiddelbart godt forstå, at den dukker opp. Det skjer noe med oss rent mentalt, når vi tenker i avstander, særlig hvis det er på tvers av landegrenser. Da endrer vi nærmest pr. refleks oppfatning. Uten riktig å oppdage hva vi faktisk gjør, lager vi en kobling, som sier, at vi ikke kan være innovative over distanser, og at innovasjon og outsourcing derfor er hverandres motsetninger.

Og det er riktig ergerlig. Fordi det er selve utgangspunktet, som er galt. Innovasjonsevne handler nemlig ikke om outsourcing kontra ikke-outsourcing, men tvert imot om, hvordan man kan fostre en innovativ virksomhetskultur. Og det gjelder ikke kun på tvers av landegrenser, eller på tvers av Storebælt mellom virksomhetens lokasjoner – det gjelder helt generelt internt i virksomheten, i den enkelte divisjon, i den enkelte avdeling, i den enkelte prosjektgruppe. Hos den enkelte medarbeider.

Jeg tror på, at innovasjon springer ut fra det enkelte menneske og i møtet og samarbeidet mellom mennesker, som brenner for at gjøre noe bedre, annerledes, utfordre det eksisterende – også å utfordre seg selv og sin egen faglige dyktighet. Det skal tennes en menneskelig gnist et sted, og så skal virksomhetskulturen helle en skvett bensin på gnisten og tenne et bål så gløden er der.
Jeg skriver med vilje ’virksomhetskultur’. Ikke ’virksomhetens strategi’. La være med å tenke innovasjon på samme måte som man tenker strategiutvikling – mange strategier er bygget på dårlig samvittighet og kanner med isvann og ligger klar i skuffen som en sjekkliste til det neste styremøte.

Få i stedet tingene ut og til å leve i virksomheten, så det er noe, vi gjør. Bygg opp tillit og skap en kultur, hvor det ikke finnes dumme spørsmål. Hvor det er i orden å utfordre og undre seg. Sørg for å hyre inn eller allokere de gode profiler, når det skal tenkes nytt og utenfor boksen. Integrer nye folk ordentlig inn i teamet og virksomheten. Sørg for prosesser for å dele kunnskap. Bygg R&D teams, benytt prototyping og programmer i tospann. Det finnes uante muligheter, og den enkelte virksomhet må finne sin egen vei for å skape rett kultur.

Det er dog én ting, som ikke kan unnværes. Sørg for å bygge sosial kapital hos hverandre, for det er fundamentet: Uansett om vi sitter på hver vår side av Alpene, på hver vår side av Storebælt eller på hver vår side av gangen, så skal vi med jevne mellomrom møtes fysisk for å tenne og bevare innovasjonsgløden – men er dén først tent, og vi kjenner hverandre som mennesker og ikke kun som en Skype-id, en mailadresse eller ’henne med det lange hår, som sitter borte ved 2.10 på vindusplassen’, så kan vi være innovative ikke bare på tvers av gangen og Storebælt, men også på tvers av Alpene.

Jeg har ennå til gode å se outsourcing slå innovasjonsgløden ihjel. Til gjengjeld har jeg sett en del virksomheter gjøre det. Hvis det ikke kan fostres innovasjon i outsourcede ikt-utviklingsprosjekter, er det min erfaring, at det er mangel på bensin i virksomhetskulturen, så innovasjonsgløden brenner ut – og ikke beslutningen om å outsource.

Carsten Hansen
About Carsten Hansen

CEO, Conscensia, cha@conscensia.com